Սուրբ Ծնունդ կամ Աստվածահայտնություն
«Ո՞ւր է հրեաների արքան, որ ծնվեց, որովհետև Նրա
աստղը տեսանք արևելքում և եկանք երկրպագելու Նրան»: (Մատթ. Բ 2)
Երկու հազարամյակ կամ քսան դար առաջ այս
խոսքերով Երուսաղեմ մտան երեք մոգեր` թագավորներ, ովքեր տեսել էին մի աստղ, որ
պիտի ցույց տար այն աստղի տեղը, որը լուսավորելու էր մարդկանց, աշխարհը և մարդկանց
խավար սրտերը: Բեթղեհեմյան աստղը պիտի լուսավորեր այն ճանապարհը, որով պիտի
ընթանար Մարդը...
Ահա մտել ենք Երրորդ հազարամյակ, և դեռ հայտնի
չէ, թե ինչ է սպասվելու և ինչ նոր անակնկալներ են դիմավորելու մեզ... «Այն ինչ եղել է, նույնն էլ
պիտի լինի, և այն ինչ կատարվել է, նույնն էլ պիտի կատարվի: Եվ ոչ մի նոր բան չկա արեգակի
ներքո, որովհետև ոչ ոք չի կարող ասել «Ահա սա նոր է», քանի որ դա եղել է վաղուց,
հավիտենապես` մեզնից առաջ եղածների մեջ»,- ասում է իմաստունը (Ժողովող Ա 9-10 ):
Բայց Բեթղեհեմում կատարվածը բացառություն էր:
Այն անկրկնելի ու շրջադարձային դարձավ պատմության համար, մարդկության համար,
նրանով Պատմությունը բաժանվեց երկու մասի` Քրիստոսից առաջ և Քրիստոսից հետո...
Երեք մոգերը
Երբ Հիսուսը ծնվեց Հրեաստանի Բեթհեղեմ քաղաքում,
Հերովդես արքայի օրով, արևելքից մոգեր եկան Երուսաղեմ և ասացին. «Ո՞ւր է հրեաների արքան, որ
ծնվեց, որովհետև Նրա աստղը տեսանք արևելքում ու եկանք երկրպագելու»: Ավանդությունը
հիշում է նրանց անունները. Մելքոն, Գասպար, Բաղդասար:
Առաջինը` Մելքոնը, թագավորն էր Պարսից, երկրորդը`Գասպարը,
հնդիկների, իսկ երրորդը` Բաղդասարը, արաբների: Այն աստղը, որ առաջնորդում էր
նրանց, եկավ և կանգնեց Բեթղեհեմի մսուրի` քարայրի առաջ, ուր ծնվել էր Հիսուսը: Եվ
առաջինը եկացվ Գասպարը ու բացելով իր թանկարժեք նվերները` կնդրուկ մատուցեց Մանուկ
Հիսուսին, «և անմահության հոտը տարածվեց մսուրի մեջ», որովհետև ծնվել էր
Հավիտենականության Իշխանը, Անմահը: Իսկ Բաղդասարը` արաբների թագավորը, նրան
մատուցեց ոսկի և արծաթ, որոնք նշանն էին ճշմարիտ թագավորության: Մելքոնը` Պարսից
թագավորը, Մանուկին մատուցեց զմուռս, որը խորհրդանշում էր Հաղթանակը մահվան
հանդեպ:
Այս երեք թագավորները Նոյի երեք որդիների
ներկայացուցիչներն էին, համայն մարդկության ներկայացուցիչները, ովքեր խոնարհվեցին
մի Մանուկի առաջ, Ով կյանքի աղբյուրն էր, Հավիտենականության Հայրը և Խաղաղության
Իշխանը: Ծնունդը խորհրդավոր էր և գերբնական. խորհուրդ մեծ և սքանչելի: Մոգերը,
խոնարհվելով Հիսուս Մանկան առաջ, դավանեցին, որ Մանուկն Իրենց Թագավորն է, իրենց
Աստվածը, իրենց Փրկիչը: Այս էր մոգերի դավանանքը: Այս դավանանքով սկսվեց նոր
հազարամյակը: Այդ դավանանքով էլ մենք, նշված դեպքից 2000 տարի անց, պիտի մտնենք
Երրորդ հազարամյակ. Հիսուսը մեր Աստվածն է, մեր Փրկիչը և մեր Թագավորը:
Հովիվների երկրպագությունը
Այդ շրջանու բացօթյա բնակվող հովիվներ կային,
ովքեր իրենց հոտերի գիշերային պահպանությունն էին անում: Ով Տիրոջ հրեշտակը երևաց
նրանց, Տիրոջ փառքը ծագեց նրանց շուրջ, ու նրանք սաստիկ վախեցան: Եվ Հրեշտակն ասաց
նրանց. «Մի՛ վախեցեք, որովհետև ահա ձեզ մեծ ուրախություն եմ ավետում, որն ամբողջ
ժողավրդինը կլինի, որովհետև այսօր Դավթի քաղաքում ձեզ համար ծնվեց մի Փրկիչ, որ
օծյալ Տերն է»: Եվ հրեշտակի հետ ևրևաց երկնային զորքերի մի բազմություն, որն
օրհնում էր Աստծուն և ասում. «Փա~ռք Աստծուն» բարձունքներում , և երկրի վրա
խաղաղությո~ւն և մարդկանց մեջ հաճությո~ւն»: ( Ղուկ. Բ 8-14)
Հրեշտակները փառաբանում են Աստծուն երկնքում`
բարձունքներում, քանի որ մեզ համար մարդացավ, և հաշտություն հաստատվեց երկրի ու
երկնքի մեջ, քանի որ երկրի վրա խաղաղություն կլիներ միայն այն դեպքում, երբ
մարդկանց սրտերի միջից վերանար թշնամությունը և հաստատվեր Սերը, այն Սերը, որն այդ
մանուկը բերեց աշխարհ, որ իր Միածին Որդուն տվեց, որպեսզի Նրան հավատացողը փրկվի: Աստված
խոնարհվեց, Ծնվեց Մսուրի մեջ, որպեսզի մարդուն բարձրացնի: Աստված մարմնով
հայտնվեց, որպեսզի մարդը հոգեպես վերածնվի: Աստծո Որդին Մարդու որդի դարձավ,
որպեսզի մարդըԱստծո որդի դառնա: Սա է Աստվածհայտնության խորհուրդը:
«Եկեք գնանք մինչև Բեթհեղեմ և տեսնենք, թե ինչ է
սա»,- մտածեցին հովիվներն ու գնացին, տեսան ու տարածեցին այդ լուրը:
Ծննդյան խորհուրդը
Երբ ժամանակն իր լրումին հասավ,Աստված ուղարկեց
Որդուն, ով ծնվեց կնոջից և մտավ օրենքի տակ` փրկելու համար նրանց, ովքեր օրենքի
տակ էին, որպեսզի մենք որդեգրություն ընդունենք (Գաղ. Դ 4): Մանուկ Հիսուսի
Ծննդյամբ Աստծո թագավորությունը հաստատվեց մեր մեջ, մարդը հասկացավ և իմաստավորեց
իր գոյությունը, կյանքը նպատակ ունեցավ: Մանուկ Հիսուսի Ծննդյամբ մեր սրտերի միջից
խավարը վերացավ, և հիմա, երբ ծնվել է «Նոր Արքան», ինչպես ասում է շարականագիրը, ամեն
ինչ նոր պիտի լինի: Մոգերը, Բեթղեհեմից հեռանալով` «այլ ճանապարհով իրենց երկիրը գնացին»: (Մատթ. Բ
12)
Բեթղեհեմյան մսուրին շատ մոտ ապրողներ այդպես էլ
չիմացան Մանուկի Ծննդյան մասին, մինչ հեռու երկրներից մոգեր եկան ու երկրպագեցին
Նրան: Այսօր էլ շատ-շատերը , մոտ գտնվելով Մանուկին, դարձյալ հեռու են մնում
Նրանից, ինչպես 2000 տարի առաջ, որովհետև չեն փոխում իրենց ճանապարհները, մեղքի
ճանապարհները:
Մանուկ Հիսուսի Ծննդյան ավետիսով այսօր էլ կարիք
ունենք նորոգվելու, մեր սրտերի մեջ նոր Արքային ընդունելու, Բեթղեհեմի լույսով
ներքնապես լուսավորվելու:
Հայոց Բեթղեհեմը
Բեթղեհեմյան Մսուրից հետո առաջին Ազգային Մսուրը
դարձավ Հայաստան աշխարհը: Սբ. Գրիգոր Լուսսավորիչը, Վիրապի մսուրից դուրս գալով,
լուսավորեց Հայոց Բեթղեհեմը` Սուրբ Էջմիածինը: Ամեն բան կանցնի, կգնա, բայց անշարժ
ու հաստատ կմնան հավատը, հույսը, և սերը. այս երեքը, և սրանցից մեծագույնը սերն է (Ա
Կորնթ.ԺԳ 13): Ուստի հետամուտ լինենք սիրո և Երրորդ հազարամյակում քայլենք մեր
Փրկչի` Հիսուս Քրիստոսի ցույց տված լույսի և հավատքի ճանապարհով:
Քրիստոս ծնաւ և յայտնեցաւ,
Օրհնեալ է Յայտնութիւնն
Քրիստոսի:
Հիսուս Քրիստոսի հրաշափառ Հարությունը
Եկեղեցու մեծագույն
տոներից է և արտահայտումն է Աստվածորդու տնօրինական առաքելության և մարդու
փրկագործության նախախնամ խորհրդի: Աստծո Որդու` խաչի վրա մահվամբ և հարությամբ մարդը վերստին
հավիտենական կյանք ունենալու իր կոչմանն արժանացավ:
Քրիստոսի հարությունը
մանրամասնորեն նկարագրվում է Ավետարաններում (Մատթեոս 28-1-8, Մարկոս 16
1-8,Ղուկաս 24 1-12, Հովհաննես 20 1-10): Համառոտ ներկայացնենք այն: Հիսուս
Քրիստոսի խաչելուրյունից և մահից հետո`երեկոյան, բարեպաշտ մարդիկ Նրա մարմինն
իջեցրին խաչից և դրեցին վիմափոր գերեզմանի մեջ, որի մուտքը փակեցին մի մեծ քարով: Երեք
օր հետո` կիրակի առավոտյան, յուղաբեր կանայք`Մարիամ Մագդաղենացին, Հակոբի մայր
Մարիամը և Սողոմեն, գնացին գերեզմանը խնկարկելու, բայց զարմանքով տեսան, որ
քարայրի մուտքից քարը հեռացված է, իսկ գերեզմանը` թափուր:մինչ նրանք տարակուսանքով
ու զարմանքով այս ու այն կողմ էին նայում, երևում են երկու հրեշտակ`լուսավոր
զգեստներով, և ասում.
«Ինչո՞ւ եք ողջին մեռելների մեջ փնտրում:
Այստեղ չէ, այլ հարություն առավ»: (Ղուկ. 24 4-9)
Հարության լուրը կանայք
ավետւմ են առաքյալներին, որից հետո Հիսուսը երևում է նրանց: Ինչպես վկայում է
Պողոս առաքյալը, Հիսուսին տեսնում է ավելի քան հինգ հարյուր հոգի:
Հիսուս Քրիստոսի հարության
ավետիսը նույն հուսադրիչ և կենսատու լուրն է, որ տարածվում է մինչև այսօր աշխարհի
չորս կողմերում:
Սուրբ Հարության տոնը
հայերիս մեջ կոչվում է նաև Զատիկ: Զատիկ նշանակում է զատում, բաժանում, հեռացում
մեղքերից և իր վերջնական իմաստով` վերադարձ առ Աստված: Զատիկը թե՛ Հին և թե՛ Նոր
Կտակարաններում համարվում է մեծագույն տոներից մեկը:Այն կապված է ազատագրության և
փրկագործության պատմական զույգ իրողությունների հետ:
Առաջինը Հին Կտակարանի այն
դրվագն է, երբ հրեաները, Աստծո խնամածությամբ և Մովսեսի առաջնորդությամբ անցնելով
Կարմիր ծովը, փրկվեցին եգիպտական գերությունից: Եգիպտական գերությունից
ձերբազատվելը խորհրդանշում էր մեղքի և մահվան երկրից դուրս գալը, զատվելը և դեպի
Ավետյաց երկիր ճանապարհվելը: Հին Ուխտի Զատիկը նախատիպն ու նախօրինակն էր Հիսուս
Քրիստոսի ինքնակամ զոհաբերության: «Այս բոլորը իբրև օրինակ պատահեց նրանց հետ, բայց
մեզ համար որպես խրատ գրվեց» ( Ա. Կորնթ. 10 11): «Քրիստոսը` մեր Զատիկը, մորթվեց»-ասում է Պողոս
առաքյալը (Ա. Կորնթ. 5 7 ):
Երկրորդը Քրիստոսի
հարությունն է: Աստծո որդին` իբրև Գառն Աստծո, Իր արյունը թափեց մեղավոր
մարդկության համար, խաչվեց և երրորդ օրը հարություն առավ մեռելներից, որպեսզի
բոլոր իրեն հավատացողներին սրբելով մեղքերից` մեզ արժանի դարձնի հավիտենական
կյանքին:
Եգիպտոսից Իսրայելի դուրս
գալը խորհրդանշում է մարմնավոր գերությունից ազատվելը, իսկ այժմ, Քրիստոսի
հարության զորությամբ մարդկությունը` Նոր Իսրայելը, փրկվում է մեղքի և մահվան
տիրակալությունից, խավարից դառնալով դեպի աստվածային լույսը, հավատն ու
հավիտենական կյանքը: Այսպիսով` Հին Կտակարանի զատկական գառը օրինակն է Հիսուս
Քևիստոսի:
«Ահա գառն Աստծու, որ վերցնում է աշխարհի մեղքը» (Հովհ. Ա. 29): Հովհաննես
Մկրտչի այս մարգարեությունը, թե հիսուսը պիտի քանդեր մեղքի կապանքները,
կանխատեսումն էր դժոխքի ու մահվան պարտության:
Աստվածորդին մեր մեղքերի
համար մեռավ իր սուրբ արյունով սրբեց մեզ մեղքերից, որպեսզի Նրա անունով
հավիտենական կյանք ունենանք: «Ես եմ հարություն և կյանք. ով հավատում է Ինձ,
թեպետև մեռնի, կապրի»: (Հովհ. ԺԱ 25)
Փրկչի խաչելությամբ և
հարությամբ հաստատվում է կյանքի ու անմահության գաղափարը: Բոլոր նրանք, ովքեր
Քրիստոսին ընդունում են որպես իրենց Փրկիչ և Տեր, մի օր իրենք ևս պիտի հարություն
առնեն`Նրա հետ հավիտենապես թագավորելու: «Ինչպես Ադամով բոլորը մեռնում են, նույնպես և
Քրիստոսով ամենքը պիտի կենդանանան» (Կորնթ. ԺԵ 22): Քրիստոսի հարությունը դարձավ
քրիստոնեական հավատքի և վարդապետության հիմքը. «Եթե մեռեօլների հարություն չկա, ապա և Քրիստոսը
հարություն չի առել: Եվ եթե Քրիստոսը հարություն չի առել, իզուր է մեր
քարոզությունը, իզուր է և ձեր հավատը»: ( Ա
Կորնթ. ԺԵ 13-14)
Այսօր Քրիստոսը,
հարություն առնելով մեռելներից, իր հետ հարություն տվեց նաև մեր` մեղքերի ու
մահվան մեջ ընկած բնությանը: Այսօր Քրիստոսը խորտակեց մահն ու խափանեց
ապականությունը`ըստ Ավետարանի. «Ո՞ւ ր է, մա՛հ, քո հաղթությունը, ու՞ր է դժոխք,
քո խայթոցը»:
Ավանդության համաձայն`
Մարիամ Մագդաղենացին մեկնում է Հռոմ` Ավետարանը քարոզելու: Նա ներկայանում է
Տիբերիոս կայսրին, վկայում իր քրիստոնեական հավատը և կայսրին է նվիրում կարմիր
ներկած մի ձու` ողջունելով. «Քրիստոսը Հարություն առավ մեռելներից»:
Զատկի տոնին հավատացյալները
ձու են ներկում: Ձուն համարվում է հարության և նոր կյանքի սկզբնավորման
խորհրդանիշ: Իսկ կարմիր գույնը խորհրդանշում է Խաչյալ Հիսուսի կենդանարար արյունը,
որ թափվեց մեր փրկության համար:
Սուրբ Գրիգոր Տաթևացին
ձուն կարմիր ներկելու մասին ասում է. «Միայն Զատիկին ենք ձու ներկում, որովհետև ձուն
օրինակն է աշխարհի, և ինչպես իմաստուններն են ասում, «դրսի կեղևը նման է երկնքին, թաղանթը`օդի, և
սպիտակուցը`ջրի, դեղինն էլ երկիրն է»: Իսկ կարմիր գույնը խորհրդանշում է, թե
աշխարհը գնվեց Քրիստոսի արյամբ: Եվ մենք, կարմիր ձուն մեր ձեռքերի մեջ առնելով,
հռչակում ենք մեր փրկությունը»:
Քրիստոս Հարություն առավ
մեռելներից,
Իր մահվամբ մահը խորտակեց,
Եվ իր հարությամբ մեզ
կյանք պարգևեց,
Նրան փառք Հավիտյանս.
ամեն:
Պայծառակերպություն կամ Այլակերպություն
Խաչվերաց
(Մատթ. 17. 1-13, Մարկ. 9.1-12, Ղուկ. 9. 28-36)
Հիսուսի Այլակերպությունը մեր Եկեղեցու հինգ տաղավար տոներից մեկն է: Այն կատարվում է Զատիկից 14 կամ Հոգեգալուստից 7
շաբաթ անց հանդիպող առաջին կիրակի օրը, այսինքն՝ ունի
35 օրվա շարժականություն և տոնվում է հունիսի
28-ից, մինչև օգոստոսի 1-ն ընկած ժամանակահատվածում: Տոնվում է երեք օր: Տոնի առաջին օրվա շարականն ավանդաբար վերագրվում է ս. Մովսես Խորենացուն, իսկ ասվող աղոթքը՝ ս. Եղիշեին:
Տոնը հայտնի է դեռևս
4-րդ դարից: Եկեղեցու ավանդությունը պայծառակերպության վայր է համարում Թաբոր լեռը, որն էլ առիթ դարձավ, որ Կոստանդին Մեծ կայսեր մայրը` Հեղինեն, Թաբոր լեռան վրա կառուցի եկեղեցի՝ ի հիշատակ Տիրոջ պայծառակերպվելու:
Այլակերպությունը գալիք՝ հավիտենական կյանքի, այսինքն` 8-րդ անվախճան օրվա պատկերն է, որ կատարվելու է հանդերձյալում, իսկ սկզբնավորվելու է Վերջին (Ահեղ) դատաստանի ատյանից: Այն նաև աստվածտեսության, Անեղ Լույսի ճառագման ու ադամական հանդերձի նորոգության տոնն է: Աստվածտեսության, քանզի Տերը շնորհեց Իր աշակերտներին տեսնել Իր Աստվածությունը: Անեղ Լույսի ճառագման, քանզի Տերը շնորհեց Իր աշակերտներին տեսնել Իր լուսավոր դեմքը: Պայծառակերպության օրը Երկրորդ Ադամը՝ մեր Տերը, դրախտում հագավ մեր նախահոր կողոպտված պատմուճանն ու դրանով զգեստավորեց մեր բնությունը, որը, սակայն, այսօր մենք դեռևս չենք ընդունել, այլ թողնված է ապագային: Այդ լուսավոր պատմուճանով հանդերձյալում ենք զգեստավորվելու, իսկ այստեղ ստանում ենք միայն փրկության հույսի առհավատչյան: Եվ ինչպես Հին Ուխտում տոները տոնվում էին նորի խորհրդով՝ ապագայում կատարվելիք իրադարձությունների դիմաց, այնպես էլ մենք այս տոնով վկայակոչում ենք հանդերձյալի հիշատակը:
Առաքյալները
խորհրդի առջև
Փիլիպպյան Կեսարիա քաղաքի մոտ, առաքյալների հետ ունեցած խոսակցությունից հետո, որտեղ Պետրոսը խոստովանեց Տիրոջը. «Դու ես Քրիստոսը՝ կենդանի Աստծո Որդին» (Մատթ. 16.
16), Հիսուս թողեց այդ կողմերը և եկած ճանապարհով վերադարձավ Բեթսայիդա, ապա այնտեղից ուղևորվեց դեպի Թաբոր լեռ: Օրը երեկոյանում էր, երբ Մարդու Որդին, իր հետ վերցնելով Պետրոսին, Հակոբոսին և Հովհաննեսին, բարձրացավ լեռը, այն ժամանակ, երբ մյուսները հանգստանում էին ստորոտում: Մինչ Նա աղոթում էր, աշակերտները Նրա կողքին տեղավորվեցին, և նիրհը թմրության նման շղարշեց նրանց: Երբ արթնացան, նրանց ապշեցրեց Վարդապետի հետ կատարված փոփոխությունը: Աղոթքի ժամանակ Տիրոջ դեմքից երկնային լույս էր ճառագում: Հիսուսի հագուստն անգամ դարձել էր շլացուցիչ սպիտակ: Երկու այրեր զրուցում էին Նրա հետ: Առաքյալները տեսան, որ մեծ մարգարեները՝ Մովսեսն ու Եղիան են հայտնվել լեռան վրա: Փառքի Տերը Մովսեսին մեռելներից, իսկ Եղային ողջերից էր կանչել, որպեսզի արքայության որդիները գիտակցեն, որ Ինքն է մեռելներին հարություն տվողն ու ողջերին ստեղծողը, այսինքն՝ իշխանություն ունի կյանքի և մահվան վրա: Ահավոր տեսիլքից ծնվող սարսափը փոխվեց խաղաղության և երջանկության, Աստծո մոտ լինելու զգացողության, քանզի այնտեղ ներկա էր միասնական Երրորդությունը. Հայրը՝ երկնային ձայնով, Որդին՝ պայծառակերպված, և Սուրբ Հոգին՝ ամպով Նրանց վրա հովանի եղած: Քանզի Աստված ինչոր վայրում չի լինում, Նա ամենուր է, սակայն երևաց մարմնավորներին Թաբոր լեռան վրա: Եվ այն տղը, ուր Աստված հայտնվեց, առանց վարանելու կարելի է արքայություն կոչել, քանի որ արքայությունը հենց այն է, ուր Աստվածությունն է երևում: Սակայն, երբ աշակերտները տեսան, որ այդ երկուսը հեռանում են, դողդողացին՝ վախենալով կորցնել այդ րոպեի անարտահայտելի երանությունը, և նաև հասկացան, թե ինչ փորձություններ են սպասվում առջևում, որովհետև հայտնապես լսում էին, թե ինչպես «Մովսեսն ու Եղիան, փառքով երևալով, խոսում էին Նրա վախճանի մասին, որ տեղի պիտի ունենար Երուսաղեմում» (Ղուկ. Թ 31):
Իսկ Պետրոսն այսպես խոսեց. «Ռաբբի՛, լավ է, որ մենք այստեղ ենք, և երեք տաղավարներ շինենք, մեկը՝ Քեզ, մեկը՝ Մովսեսի և մեկը՝ Եղիայի համար» (Ղուկ. 9.
33, Մարկ 9.
4): Եվ մինչ Պետրոսը խոսում էր, «ահա մի լուսավոր ամպ նրանց վրա հովանի եղավ. ամպից մի ձայն եկավ, որն ասում էր. «Դա է Իմ սիրելի Որդին, Ում հավանեցի, դրա՛ն լսեք»: Երբ աշակերտները սա լսեցին, երեսի վրա ընկան և սաստիկ վախեցան: Եվ Հիսուս մոտենալով դիպավ նրանց ու ասաց. «Ոտքի՛ ելեք և մի՛ վախեցեք»: Նրանք աչքերը բարձրացրին և Հիսուսից բացի ոչ ոքի չտեսան» (Մատթ. 17.
5-8): Աստված հայտնվեց Թաբոր լեռան վրա, բայց այդ ժամանակ աշակերտներից ոչ ոք պարզորոշ չգիտակցեց, որ Նա է մշտնջենավոր Աստված և Փառքի Տերը, Լուսավոր Ամպը, որ իրենք արժանացել էին աստվածտեսության խորհրդին:
Միայն հետագայում էր, որ Պետրոսը պիտի հասկանար ու բացահայտեր սուրբ լեռան գաղտնիքը: «Ոչ թե հնարովի առասպելների հետևից գնալով է, որ ձեզ ճանաչեցրինք մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի զորությանը և գալուստին, այլ մենք իսկ ականատես եղանք Նրա մեծությանը. քանի որ Նա Հայր Աստծուց ստացավ փառք և պատիվ...Եվ երկնքից եկող ձայնը լսեցինք մենք իսկ, որ նրա հետ էինք սուրբ լեռան վրա» (Բ Պետ. Ա 16-18):
Քո պայծառակերպության մեջ մենք պիտի վայելենք Քո գիտությունը, պիտի «ճաշակենք ու տեսնենք, որ քաղցր ես Դու» (հմմտ. Սաղմոս 33. 9):
Մենք շարունակ ավելին պիտի իմանանք Քո Սիրո մասին, բայց երբեք չենք կարող ըմբռնել ամբողջը:
Վարդավառ
Հայերի մեջ Պայծառակերպությունը ժողովրդական լեզվով անվանվում է նաև Վարդավառ՝ Տիրոջը վարդի հետ համեմատելու պատճառով: Այս զուգահեռը հետևյալ իմաստներն ունի.
Ինչպես վարդը կոկոնի մեջ է ծածկված լինում նախքան բացվելը, նույնպես և Տերը` նախքան պայծառակերպվելն իր մեջ ուներ Աստվածության պայծառությունը, և ինչպես վարդը բացվելով ամենքին հայտնապես երևում է, այդպես էլ մեր Տերը` պայծառակերպվելով հայտնում է Իր Աստվածությունը:
Ինչպես վարդը փշերի մեջ է բուսնում, այնպես էլ մեր Տերը հրեաների մեջ երևաց, ովքեր էլ խաչեցին Նրան:
Վարդն անուշահոտություն է բուրում, այդպես էլ մեր Տիրոջ պայծառակերպությունից անուշահոտություն բուրեց, որից աշակերտները թմրելով` ընկան քնի ծանրության տակ: Վարդը քանի դեռ կոկոն է, ո՛չ իր գեղեցկությունը և ո՛չ էլ իր անուշահոտությունն է հայտնում, իսկ ժամանակի լրանալուն պես փթթում է և իր գույնով ու անուշահոտությամբ մարդկանց ուրախացնում: Այսպես էլ Քրիստոս կուսական արգանդում սնվեց ու զարգացավ որպես կոկոն և ապա ծնվելով՝ աստղի ու հրեշտակների ավետիսով հայտնվեց մոգերին ու հովիվներին, իսկ հասնելով կատարյալ հասակին՝ նշաններով ու սքանչելիքներով հայտնվեց բոլորին:
Տիրոջ Պայծառակերպության տոնին միմյանց վրա ջուր լցնելու ժողովրդական սովորության վերաբերյալ կա մի հին ավանդություն, որ թերևս սկզբնավորվել է ջրհեղեղը վերապրած մարդկության միջավայրում: Համաձայն այս ավանդության` ջրի անզորությունը շեշտելու և Արարչի պատիվն արարածին չվերագրելու համար նախաջրհեղեղյան ժամանակաշրջանի սերունդները, ի վկայություն Աստծո նկատմամբ ունեցած իրենց հավատարմության, հաստատեցին այս սովորությունը՝ իրենց սրտում ամրագրելով Տիրոջ այն խոսքը, որ ասում է. «Ես եմ
քո Տեր Աստվածը... և Ինձանից բացի այլ աստվածներ չպիտի լինեն քեզ համար» (Ելք 20. 2-3):
Վերափոխումն Սուրբ Աստվածածնի
Սուրբ Մարիամ Աստվածածնի վերափոխման տոնը հայ
եկեղեցու հինգ տաղավար (գլխավոր) տոներից է, այն տոնում ենք օգոստոսի 15-ի մոտակա
կիրակի օրը:
Մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի խաչելությունից հետո
Աստվածամայրը, Իր Որդու պատգամին հնազանդ (Հովհ. ԺԹ 26-27), շուրջ 15 տարի ապրեց
Հովհաննես Աստվածաբան առաքյալի խնամատարության ներքո: Միածին որդու համբարձումից
հետո Աստվածամայրը օրեր ու գիշերներ հարատևում էր պահքի ու աղոթքի մեջ: Հաճախ
այցելում էր Տիրոջ թափուր գերեզման և ծնկաչոք աղոթում: Գողգոթա կատարած իր
այցելություններից մեկի ժամանակ Նրա առջև հայտնվում է Գաբրիել հրեշտակապետը`
արմավենու ճյուղը ձեռքին, ու ավետում սբ. Աստվածածնի ` երկրային աշխարհից դեպի
վերին` երկնային Երուսաղեմ վերափոխվելու, ինչպես նաև դրա ժամանակի մասին:
Վերադառնալով տուն` Աստվածածինն այդ մասին պատմում է հովհաննեսին, իսկ հետո մյուս
առաքյալներին ու ցույց տալիս Գաբրիել հրեշտակապետի կողմից տրված արմավենու ճյուղը,
որից երկնային լույս էր տարածվում:
Այսպիսով, սբ. Կույսը, պատրաստվելով երկնային
աշխարհ ճանապարհվելուն, պատվիրեց, որ իրեն թաղեն Գեթսեմանիի ձորակում: Ապա այդ
սենյակում պառկելով մահիճին` մնաց միայնակ: Վերջապես լրացավ այն ժամը, երբ պետք է
կատարվեր նրա երկրից երկինք վերափոխումը:
Առաքյալները շրջապատել էին այն զարդարված
մահիճը, ուր ընկողմանել էր Աստվածամայրը:
Հանկարծ շողաց չտեսնված մի լույս: Ներկաները
սարսափեցին, երբ սենյակի վերևում` ճառագայթների ներքո, հայտնվեց Հիսուս Քրիստոսը` հրեշտակների
ու սրբերի ուղեկցությամբ: Տեսնելով իր Որդուն` հրեշտակների զորքով շրջապատված,
Աստվածամայրը թեթևորեն բարձրացավ մահճից, խոնարհվեց Տիրոջը և հանգիստ, ասես քնի
մեջ, հոգին ավանդեց իր միածին Որդու ձեռքը: Աստվածամոր երկրավոր կյանքի վախճանը «ննջում» և ոչ թե «մահ» բառով է որակվում`
հասկանալի դարձնելու համար նրա` երկինք փոխադրված լինելը:
Ճանապարհի հրաշքը
Երբ հանդիսավոր թափորը` սուրբ առաքյալների ու
մյուս հավատացյալների ուղեկցությամբ, վառվող մոմերի, օրհներգությունների ներքո
մահիճը տանում էր դեպի Գեթսեմանի, հանկարծ երկնքում` ներկաների անմիջապես
գլխավերևում, մի ընդարձակ, լուսափայլ ու պսակաձև ամպ գոյացավ ու սկսեց ուղեկցել
թափորին:
Երուսաղեմի անհավատ բնակիչները թաղման թափորի
անսովոր փառահեղությամբ զարմացած էին: Հատկապես Հիսուսի մորը տրված մեծարանքի
հանդեպ չարացած` այդ ամենի մասին հայտնեցին հրեա քահանայապետերին ու դպիրներին:
Վերջիններս, Քրիստոսին հիշեցնող ամեն ինչի նկատմամբ զայրույթով ու վրեժխնդրությամբ
համակված, անմիջապես իրենց ծառաներին ու զինվորներին ուղարկեցին ցրելու թափորն
ուղեկցողներին: Հուզված ու գրգռված ժողովուրդը և զինվորները նետվեցին
քրիստոնյաների կողմը, բայց այդ պահին պսակաձև ամպն իջավ ներքև ու կարծես պատնեշի
նման շրջապատեց թափորը: Չնայած հետապնդողներին լսելի էին երգերն ու քայլերի
ձայները, բայց ոչինչ տեսանելի չէր, և նրանցից շատերը կուրացան: Կուրացածներն
Աստվածամոր մահճին զղջումով դիպչելուց հետո վերստացան իրենց մարմնավոր
տեսողությունը:
Ըստ ավանդության` այդ օրը մեկ այլ հրաշք ևս կատարվեց:
Այն ճանապարհով, որով անցնում էր հանդիսավոր թափորը,
մի հրեա քահանա էր գնում: Երբ լուսակիր ամպը կրկին վերևում էր, վերջինս հստակորեն
տեսավ առաքյալներին ու մյուս ուղեկցողներին, նրա մեջ արթնացավ Քրիստոսի հանդեպ
ունեցած նախկին չարությունը, և նա նետվեց մահճի վրա` այն գետին տապալելու
դիտավորությամբ: Սակայն հազիվ էր դիպել ձեռքերով, երբ հանկարծ հրեշտակն
աննյութեղեն թրով հատեց նրա երկու ձեռքերը: Կտրված մասերը մնացին մահճին կպած, իսկ
ինքն աղաղակով գետին տապալվեց` խորապես զղջալով իր խոսքերի և գործածի համար: Ուստի
Պետրոս առաքյալը կարգադրեց նրան մոտենալ կտրված ձեռքերին: Բժշկվելուց հետո նա ևս
միացավ թափորին, իսկ հետագայում դարձավ Քրիստոսի հետևորդներից մեկը:
Գեթսեմանիի պարտեզում
Այսպես Գեթսեմանի հասնելով` սբ. կույսի մարմինն
ամփոփեցին քարայրում և մուտքը մի հսկա քարով ծածկեցին: Շուրջ երեք օր առաքյալները
և մյուս հավատացյալները չէին հեռանում Աստվածամոր գերեզմանից, այլ անընդմեջ
աղոթում էին: Այդ ամբողջ ընտացքում չէր դադարում հրեշտակների երգը: Եվ միայն
երրորդ օրը Գեթսեմանի եկավ Բարդուղեմեոս առաքյալը և սկսեց հուսակտուր ողբալ ու լաց
լինել, որ չարժանացավ սուրբ Աստվածածնին վերջին հրաժեշտը տալուն և Նրանից
օրհնություն ստանալուն: Կարեկցանքից դրդված`առաքյալները որոշեցին բացել քարայրի
մուտքը, որպեսզի նա կարողանա վերջին հրաժեշտը տալ: Բայց մուտքից քարը հեռացնելուց
հետո բոլորը տեսան և հաստատեցին, որ Աստվածամոր մարմինն այնտեղ չէր, այլ
վերափոխվել էր: Բարդուղեմեոս առաքյալին էր վիճակված Աստծու իմաստուն
նախախնամությամբ միջոց դառնալ Աստվածամոր վերափոխումը բացահայտելուն: Քարայրում
միայն սբ. Կույսի հանդերձանքն էր:
Աստվածամոր պատկերը
Աստվածածնի մահվան պատմությանը կից
ավանդությունը հիշատակում է նաև նրա պատկերի մասին պատմությունը: Ըստ ավանդության`
ի մխիթարություն Բարդուղեմեոսի, որ ներկա չէր Տիրամոր թաղմանը, նրան հանձնեցին այն
կենդանագիր պատկերը, որը սբ. Կույսը տվել էր Հովհաննես Ավետարանչին: Մովսես
Խորենացու վկայությամբ Բարդուղեմեոսն այն Հայաստան բերեց և զետեղեց Անձևացյաց
գավառի Դարբնոց քար կոչված տեղում, ուր հետագայում, ի պատիվ Տիրամոր պատկերի,
կուսասնոց հիմնվեց: Իսկ հայ եկեղեցիների բոլոր խորաններն Աստվածամոր անունով են և
նրա պատկերներով:
Խաղողօրհնեք
Հին ուխտում (Բ Օրենք ԻԶ 1-10) տարվա առաջին
բերքը տարվում էր տաճար և ընծայվում Աստծուն: Ըստ օրենքի` դրանք ցորենը, գարին,
խաղողը, թուզը, նուռը, ձիթապտուղն էին և այլն:
Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցին
օրհնության համար, որպես այգեքաղի երախայրիք, պտուղների միջից նախապատվությունը
տալիս է խաղողենու ողկույզին. աշխարհակործան ջրհեղեղից հետո, Նոյ նահապետը`«այր հողագործ» (Ծննդ. Թ
20), Արարատ լեռան ստորոտի դաշտավայրում այգի է տնկում և խաղողագործությամբ
զբաղվում: Այդ ժամանակից ի վեր որթատունկի պտուղը դառնում է Արարատյան դաշտավայրի
զարդը, համարվում պտուղներից ազնվագույնը և կոչվում ՊՏՂՈՑ ԱՐՔԱ: Այդ նվիրատվության արարողությամբ մարդիկ իրենց
երախտագիտությունն էին հայտնում Աստծուն: Մեր Տերն Ինքն Իրեն նմանեցրել է
խաղողենուն (Հովհ. ԺԵ 1-8). այն խորհրդապատկերն է Ս. Աստվածածնի, խորհրդանիշը Նոր
Ուխտի Քրիստոտահաստատ Սուրբ Եկեղեցու: Այս առումով էլ Հայ Եկեղեցում Աստվածամոր
Վերափոխման տոնակատարության օրը սբ. պատարագից անմիջապես հետո տեղի է ունենում
խաղողօրհնեքի արարողություն: Ինչպես որթն իր կենարար հյութերով աճեցնում ու հասունացնում
է իր ողկույզները, սույնպես և Բանն Աստված Իր Սուրբ Մոր ամենամաքուր արյունից Իր
մարմինը կազմեց ու անճառապես միավորեց Իր Աստվածությունը: Ինչպես խաղողենին իր
պտուղների արյամբ` գինիով մարդկային ազգին ուրախարար ու կազդուրիչ հյութ է տալիս,
նմանապես և Աստվածածնի կենդանարար Ողկույզը` Քրիստոս Աստված Իր արյունն է պարգևում
յուրայիններին, ինչը սուրբ է, քավչարար ու կեցուցիչ` հավիտենական կյանքի պատճառ (հմմտ.
Զ 54-55):
Խաղողօրհնեքի ընթացքում եկեղեցում կարդացվում է
Ներսես Շնորհալու աղոթքը:
Աղոթքում հիշատակվում է, որ Աստված ստեղծեց
բուսականությունն ու պտղատու ծառերը, ապա Ադամին ու Եվային պարգևեց ամբողջ դրախտը,
բայց նրանք, օրինազանց գտնվելով, դրախտից արտաքսվեցին, իսկ երկիրը նրանց պատճառով
անիծվեց: Սակայն Աստվածորդու աշխարհ գալով անեծքի կապանքը վերացավ և մարդիկ
ձերբազատվեցին մեղքի ու մահվան ծառայությունից:
Խաղողի օրհնության ընթացքում աղոթքներ են հղվում
ոչ միայն պտղի, այլև դրա մշակողի, ընծայողի, հողագործի և հողի համար` Արարչից
խնդրելով առատ, բերրի, կարկուտից ու սառնամանիքից զերծ տարի:
Այսպիսով, խաղողօրհնեքը առհասարակ Աստծուց
մարդուն պարգևված բերքի բոլոր տեսակի պտուղների օրհնությունն է:
Աստծու օրհնությունը ստանալու համար մենք
աղոթքով դիմում ենք սբ. Աստվածածնին.
Մայր և Կույս, աղախին Քրիստոսի,
Դո՛ւ, որ միշտ աշխարհի համար բարեխոս ես,
Բոլոր ազգերը քեզ երանի են տալիս:
Խաչվերաց
«Կորստյան մատնվածների համար
խաչի
քարոզությունը հիմարություն է, իսկ
մեզ՝ փրկվածներիս համար՝
Աստծո
զորություն»: (Ա Կորնթ. Ա
18)
Խաչի քարոզությամբ էր, որ առաքյալները հաստատեցին քրիստոնեական Եկեղեցին, և Խաչի քարոզությամբ է մինչ այսօր Եկեղեցին կենդանի: Հիսուս Քրիստոսը Գողգոթայի վրա
խաչվեց՝ սկիզբ դնելով մեղավոր մարդկության փրկագործությանը: Մովսիսական օրենքի համաձայն՝ մարդը մեղքից մաքրվելու համար պետք է զոհ մատուցեր: Այդ իսկ խորհրդով Հիսուս Քրիստոսը որպես Աստծու Գառ, մարդկության փոխարեն զոհվեց Խաչի վրա՝ մեզ ազատագրելով մեղքի և մահվան իշխանությունից: Այս առումով էլ Խաչն Աստծու զորությունը դարձավ փրկվածների համար: Գողգոթայի Խաչով սկսված փրկագործությունը նույն Խաչով էլ պիտի ավարտվի աշխարհի վերջում, երբ Տիրոջ նշանը՝ Խաչը, վերջին անգամ երևա, և տեսնեն Մարդու Որդուն, որ գալու է զորությամբ և բազում փառքով (Մատթ. ԻԴ 30):
Տոնը
Սկսած առաքելական ժամանակաշրջանից՝ Քրիստոսի Խաչը՝ որպես հարգանքի և երկրպագության սրբազան առարկա, կարևոր տեղ է գրավում քրիստոնեական բոլոր եկեղեցիների պաշտամունքում:
Հայաստանյայց Առաքելական Եկեղեցին ունի Սուրբ Խաչին նվիրված հետեւյալ տոները.
1. Ս. Խաչի երևում
2. Խաչվերաց
3. Վարագա
Ս. Խաչ
4. Խաչի գյուտ
Այս չորսից երեքը նշվում են քրիստոնյա բոլոր եկեղեցիներում, և միայն Վարագա Սուրբ Խաչի տոնն է զուտ հայկական ու կատարվում է միայն մեր Եկեղեցում:
Խաչվերացը Հայ Եկեղեցու հինգ տաղավար տոներից մեկն է: Այն հաստատված է Խաչի՝ գերությունից դեպի Երուսաղեմ վերադարձի պատմական դեպքը պանծացնելու և միաժամանակ Խաչի զորությունը ներբողելու համար: Հայոց Եկեղեցում Խաչվերացը տոնակատարվում է սեպտեմբերի
11-17-ն ընկած ժամանակահատվածում հանդիպող կիրակի օրը: Եվ ինչպես ընդունված է Հայոց Եկղեցում, տոնի հաջորդ երկուշաբթի ննջեցյալների հիշատակի օրն է:
Պատմությունը
610
թ. իր հզորության գագաթնակետին հասած Պարսկաստանի Խոսրով թագավորը հարձակվում է Բյուզանդիայի վրա: Պարսկական զորքերը, Խոռեմ զորավարի գլխավորությամբ, 614 թ. մտնում են Երուսաղեմ: Շատերը սրի են քաշվում, շատերն էլ՝ գերեվարվում: Վերջինների մեջ էր նաև Երուսաղեմի Զաքարիա հայրապետը: Պարսիկները մտնում են Սուրբ Հարության տաճար և գերի վերցնում այնտեղ պահվող Աստվածընկալ սուրբ Խաչը, որի վրա խաչվել է Հիսուս Քրիստոսը: Սակայն Տիրոջ Խաչը, հայտնվելով Պարսկաստանում, ինչպես հինկտակարանյան Ուխտի Տապանակը՝ փղշտացիների ձեռքում (Ա Թագ. Ե-Զ),
մեծ փառքի է արժանանում: Տեղաբնակները Տիրոջ Խաչին վերաբերվում են մեծ երկյուղով՝ ասելով, որ քրիստոնյաների Աստվածն իրենց մոտ է եկել: Շատերն ահից դիմում են տեղի քրիստոնյաներին և նրանցից լսելով Ավետարանի խոսքը՝ քրիստոնեություն ընդունում:
Այնուհետև հունաց Հերակլ կայսրը Խաչափայտը վերադարձնելու համար պատերազմի է դուրս գալիս Խոսրով արքայի դեմ: Նրան օժանդակում է նաև հայկական զորագունդը՝ Մժեժ Գնունու գլխավորությամբ: Սակայն Խոսրովը շարունակում է հաղթանակներ տանել: Հերակլ կայսրը երեք օր շարունակ աղոթում է Աստծուն՝ բարեխոս ունենալով Մարիամ Աստվածածնին: Չորրորդ օրը նրան տեսիլքով հայտնվում է, որ
հաղթելու է: Եվ իսկապես, նոր ճակատամարտում նա հաղթում և ազատագրում է Տերունական Խաչափայտը:
Խաչը Պարսկաստանից հանդիսավոր թափորով փոխադրվում է հայոց Կարին քաղաքը: Նրա՝ Կարին քաղաքում ժամանակավորապես հանգրվանելու պատճառով է, որ Կարնո դաշտի հարավարևելյան կողմի լեռների մեծ գագաթը Խաչափայտ է կոչվում: Պարսիկները, Խաչը հանձնելուց հետո, փորձում են հետ վերցնել այն, սակայն հայերը, Խաչափայտը թողնելով` հետ են մղում պարսիկների հարձակումը, և վերադառնալով տեսնում, որ այնտեղից, ուր Խաչն էր դրված, վճիտ աղբյուր է բխում: Այդ վայրը հետագայում դառնում է ուխտատեղի: Կարինից Խաչափայտը տեղափոխվում է Կոստանդնուպոլիս, ապա՝ Երուսաղեմ: Գերեդարձության ճանապարհին Տիրոջ Խաչափայտը գրեթե ամենուրեք բարձրացվում էր և ժողովրդի մեջ ցնծություն առաջացնում՝ խորհրդանշելով Քրիստոսի հրաշափառ հարության վերապրումը:
Խաչվերացի խորհուրդը
Խաչվերաց բառը նշանակում է խաչի բարձրացում՝ կանգնեցում (գրաբար «վերացումն» խաչի նշանակում է խաչի բարձրացում): Խաչվերացն ունի Քրիստոսի Եկեղեցու անպարտելիության խորհուրդը, Եկեղեցի, «որին դժոխքի դռները չպիտի հաղթահարեն» (Մատթ. ԺԸ 18): Ուրեմն հիշենք, որ Խաչը քրիստոնյաներիս շնորհված չբթացող զենք է՝ սրված Տիրոջ անապական արյամբ, մեր հույսն ու ապավենը: Այս խորհըրդով էլ երբ մենք խաչակնքվում ենք, զորանում ենք Քրիստոսով և Նրա զորության կարողությամբ, որպեսզի, Աստծու սպառազինությամբ զինվելով, կարողանանք ընդդիմանալ սատանայի հնարքներին, «որովհետև մեր պատերազմը մարմնի և արյան հետ չէ, այլ այս խավարի իշխանությունների, պետությունների, աշխարհակալների և երկնքի տակ եղող չար ոգիների հետ»: (Եփես. Զ 12) Եվ ըստ Դավիթ մարգարեի՝ «Չարիքը չի հասնի քեզ, և տանջանքները չեն մոտենա քո հարկին» (Սաղմ. Ղ 10), եթե ապավինես Տիրոջ կենարար Խաչին:
Խաչին
ապավինելու աղոթք
Երբ լուսավոր ամպերի վրա երևաս Հոր փառքով,
Քո խաչը մեզ ապավեն թող լինի, Տե՜ր Հիսուս:
Այն ժամանակ մենք՝ Քեզ
ապավինածներս,
չենք ամաչի, այլ
Քո
մեծ
զորությամբ, որպես լույսի որդիներ, կբերկրենք Քո աջ կողմում: (Ժամագիրք)
«Քրիստոսով ստեղծվեց այն ամենը, ինչ որ երկնքում է և երկրի վրա, ինչ որ երևում է և չի երևում. թե՛ գահեր, թե՛ տերություններ, թե՛ պետություններ, թե՛ իշխանություններ, ամեն ինչ Նրանո՛վ և Նրա համա՛ր ստեղծվեց. և Նա կար ամեն ինչից առաջ, և ամեն ինչ Նրանով է կանգնած հաստատ: Նա՛ է գլուխը մարմնի, որ Եկեղեցին է. Նա, որ սկիզբ է, անդրանիկը՝ մեռելների միջից, որպեսզի Ինքը լինի ամեն ինչում նախապատիվը: Որովհետև Աստվածության ամբողջությունը Նրա՛
մեջ հաճեց բնակվել և Նրանով հաշտեցնել ամեն ինչ Իր հետ՝ խաղաղություն անելով խաչի վրա թափած Իր արյամբ՝ և՛ երկրի վրա, և՛ երկնքում եղածների համար: Եվ ձեզ, որ մի ժամանակ օտարացած և թշնամացած էիք Նրան ձեր մտածումներով ու չար գործերով, այժմ, ահավասի՛կ, հաշտեցրեց Իր իսկ մարմնով և Իր մահվամբ, որպեսզի ներկայացնի ձեզ Աստծու առաջ սուրբ, անբիծ և անարատ, եթե ամուր ու
անսասան մնաք հավատի մեջ և անխախտ՝ հույսի մեջ այն Ավետարանի, որ լսեցիք և որ քարոզվեց երկնքի տակ գտնվող բոլոր արարածներին»: (Կողոսացիս 1. 16-23)
Комментариев нет:
Отправить комментарий